Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, January 18, 2012

perjalanan pregnancy kali ke-2

masa mula2 mengandung, aku bersyukur sbb sepanjang pregnancy xde masalah kesihatan what so ever..aku x loya, x muntah, x sakit pinggang, sakit belakang...semua ok. sehingga hari terakhir sebelum sharul lahir, aku masih boleh melawat ladang ayam.

sangka aku kalau seseorang tu jenis lasak, dia akan begitu pada setiap pregnancy dia. sebaliknya kalau dia ada masalah kesihatan, dia akan menghadapinya the next time..but i was wrong..

3 years later aku mengandung lagi..aku mula rasakan perbezaan sejak dari awal...yang x pernah aku rasakan sebelum ni. dalam masa tu juga la ramai yang kata setiap pregnancy tu berbeza untuk seorang wanita.


tanda-tanda yang aku panggil my morning sickness ialah loya + xde selera makan walau aku lapar.

so akibatnya badan aku akan masuk angin..cara aku atasi ialah dengan sapukan minyak angin bawah hidung pastu breakfast dengan air limau suam atau kadang2 limau ais..bila dah rasa hilang loya sikit, baru aku isi perut..makan untuk hilangkan lapar je.

muntah2 xde la pulak.tapi berat badan aku naik sikit sangat mingu demi minggu sebab x makan sgt.

seingat aku, sebelum disahkan pregnant, berat badan aku maintain pada sekitar 73 kg. sehingga nak masuk bulan ke 9 ni, berat 76.5 kg.

bila masuk bulan ke 3-4, aku kerap sakit kepala. dah agak dah, mesti tekanan darah tinggi. ya betul ! sbb ada family history.

bila masuk bulan ke 5-6, aku mula sakit pinggang dan belakang, lebih sakit kalau aku nak berdiri dari keadaan baring dan duduk...seksa sgt..

masuk bulan ke 7-8, "morning sickness" aku dtg kembali kadang2.

how do I feel?


aku boleh menghadapi semua ni tapi aku rasa aku menyusahkan semua org...dari rakan sekerja dan bos, sbb aku selalu MC (cuti rehat aku dah lama habis)..
aku mengharapkan mereka faham keadaan mak boyot ni dari awal lagi.

sekarang dalam keadaan sarat, aku menyusahkan mak aku pula.sebab setiap hujung minggu, aku balik rawang.mengharapkan dia dan adik beradik tolong aku melayan kerenah sharul.ini termasuk mengemas mainan2 dia.kesian mak, dia yg banyak buat kerja rumah extra bila kami balik rawang.


aku tau dia mesti x merungut tapi aku berjanji bila dah habis pantang nanti aku akan balas jasa dia...

No comments:

Post a Comment